zondag 16 januari 2011

Patroon stoere babyslofjes

Omdat babyvoetjes warm moeten blijven, en baby's stoer mogen zijn!
En omdat er te weinig gratis hippe haakpatronen te vinden zijn.



Ik probeer een zo uitgebreidde, duidelijk mogelijke omschrijving te geven. Laat je dus niet ontmoedigen door de lap tekst, het is niet moeilijk!
Mocht je er toch niet uitkomen, stel dan gerust je vraag dan probeer ik het te verbeteren! Uiteraard mag dit patroon vrij gebruikt worden, maar ik zou het wel op prijs stellen als je de herkomst ervan netjes vermeldt!

Je begint natuurlijk met materiaal, ik gebruikte zwarte en grijze wol geschikt voor haaknaald 2,5 tot 3,5 en nam twee draden. Dit haakte ik met haaknaald vijf, zodat er lekker stevig haaksel ontstond. Halverwege brak mijn naald, en bleek dit ook prima te haken met een 4,5.
Alle andere garens en wolletjes kunnen, al dan niet gecombineerd, gebruikt worden met de haaknaald die daarbij past, het patroon zal dan groter of kleiner vallen maar dat is door jezelf aan te passen als je de slag te pakken hebt!
Als je dit patroon volgt, heb je slofjes voor kindjes van ongeveer 6 maanden tot een jaar. Laat je de laatste ring van de zool en de bovenkant weg, en laat je ook een ronde vasten weg die 'op' de zool komen, dan heb je slofjes voor baby's van ongeveer drie tot vijf maanden. Haak je met een dikkere of dunnere naald, kun je een tikkie kleiner of een tikkie groter maken.


  • geeft een nieuwe toer aan, termen zijn uitgeschreven.

Eerst de zool, die maak je door een ovaal te haken. Je haakt rond een ketting losse steken en meerdert steeds in de bochten. Afhankelijk van hoe groot je slofje moet worden, haak je steeds een nieuwe toer. Ik wilde een slofje van ongeveer 10 centimeter.
  • Neem twee draden (ik nam grijs en zwart) en haak een ketting van 10 lossen.
  • Draai, haak 9 vasten terug en haak een tweede vaste in de 9e steek.
Het is handig een schuifspeldje of zoiets aan de steek te bevestigen die de laatste of eerste is van je toer, zo kun je heel eenvoudig bijhouden waar je toer begint of eindigt. je kunt er toerentellers voor kopen, maar een schuifje is goedkoper en werkt sneller!
  • Haak door de hoek om, en haak 2 vasten in de 1e, 9e, 11, en 18e steek.
  • Nog een rondje vasten, 2 in de 1e, 2e, 10e, 11e, 12e, 13e, 21e, 22e, 23e, en 24e steek.
  • 2 in de 1e, 3e, 13e, 15e, 16e, 18e, 30e, 32e, 33e steek.
Deze toer sluit je af met een halve vaste. Ik heb hier de grijze draad vervangen voor een tweede zwarte. Je hebt nu de maat van het slofje, door de volgende rand komt er nog ongeveer de breedte van een steek bij.
Dat ziet er dan zo uit:



  • Haak rondom stokjes in het buitenste lusje van de steek, zo valt de zool mooier.
  • Een toer vasten
  • Weer een toer vasten
  • En nog één!
Nu trekken we net achter het midden aan beide kanten een touwtje door een steek, je kunt ook weer schuifjes gebruiken:

  • Haak door naar het draadje, 1 losse, keren
  • Haak naar het andere draadje, 2 lossen, keren
  • Haak stokjes naar de andere kant. Hier komt zometeen het koordje doorheen. 1 losse, keren
  • Vasten terug, 1 losse
  • Haak nog een keer vasten terug en sluit af met een halve vaste of slipsteek.

Eerste deel van het eerste slofje is klaar! En zeg nou zelf, dat ging best snel hè!

Dan gaan we verder met de bovenkant van het slofje. Dat is aan één kant ovaal (aan de kant van de neus) en aan de andere kant recht.
  • Zet 13 losse steken op.
  • Haak 12 vasten terug, losse op het einde, keren.
  • Nu haak je tot het einde van de toer, maar keer je niet. Je haakt de hoek om, zodat deze kant ovaal wordt. Haak twee steken in de 12e en de 14e steek, 1 losse, keren.
  • Haak 2 vasten in de 12e, 13e, 14e en 15e steek. Aan het einde afronden met een halve vaste of slipsteek.

De twee losse delen zet je vast door één lus van een steek van het ene deel, en één lus van een steek van het andere deel aan elkaar te haken met vasten. Zo ontstaat het grijze randje.
Leg de bovenkant in het slofje en bepaal van beide het midden. Steek daar je haaknaald in de helft van beide steken, daar waar ze elkaar raken. Deze foto laat het niet zo goed zien, zwart is geen handige kleur, maar misschien heb je een idee zo:

 
  • Haak steeds de steken aan elkaar vast, tot je bij het punt komt waar de verhoging zit. Haak dan verder langs de bovenkant tot waar je aan de andere kant weer de zijkant van het slofje raakt. Voor de zekerheid kunt je de steken terug tellen om te weten waar je ze weer aan elkaar gaat maken. Als je weer bij je begin bent, haak je een halve vaste of slipsteek in de eerste grijze steek en rond je af.
  • Haak nu net zo'n randje langs de bovenkant van de hiel.

Nog even een touwtje in elkaar draaien (je kunt ook een lintje gebruiken) en door de stokjes rijgen, en je eerste slofje is klaar! Kun je weer vooraan beginnen voor de tweede...


Hier zie je nog een paar slofjes dat ik naar dit patroon gemaakt heb.
Klik hier voor meer haakpatronen.

41 opmerkingen:

  1. Ik vind de slofjes geweldig!!
    Helaas ben ik niet gezegend met een haaktalent, ik kan er niets van maar door die mooie slofjes en die geweldige poppetjes zou ik willen dat ik het ook kon!!
    leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je voor het patroon!
    Ik ga het zeker eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit ziet er veel gemakkelijker uit dan de slofjes die mijn oma steeds breide voor de kinderen. Dit ga ik vast en zeker eens proberen, maar dan voor mijn petekind. Dank voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi! Bedankt voor je reactie op mijn blog. Wat leuk dat je het patroon wilt delen. Super!

    Groetjes, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die zijn inderdaad stoer, dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een goed idee om in de trein te gaan haken! Sinds een paar maanden reis ik ook met de trein: het kost me per dag best wel meer tijd om naar mijn werk te gaan en weer terug naar huis. Het gevolg is minder tijd om te haken (of andere leuke dingen te doen).
    Jouw leuke slofjes lijken mij een prima projectje om uit te proberen! Haaknaald en bolletje garen zijn inderdaad makkelijk mee te nemen. Bedankt voor het patroon :)

    Hartelijke groet,
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oooohh wat lief dat je dit deelt!
    Ben al wel slofjes aan het haken van een gekocht patroon ook erg leuk :)
    Maar deze zijn ook super....
    Ik neem hem even mee hoor :D
    Dan maar even kijken welke we kado gaan geven :D :D
    Dank je wel voor het delen!

    Groetjes van Ivonne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo,

    Ben erg blij met je patroon! Even een vraagje. Ik ben met het tweede deel bezig, bovenkant van het slofje. Maar ik loop vast. Hoe kan ik in als ik 13 lossen heb gezet, daarna 12 vasten weer terug, dan de volgende toer in de 14 twee vasten haken. Ik heb toch twaalf vasten.. Hoor graag van je!!
    Hartelijke groet,
    Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Rianne,
    Ik kan je niet mailen dus hoop dat je hier het antwoord ziet. Je haakt eerst 13 lossen, dan steek je je naald in de tweede steek vanaf de naald om een toer terug te maken, dat zijn er 12 (door een keerlosse geen 13). aan het einde van de toer weer een keerlosse en terug, maar nu ga je aan het einde van de toer niet met een keerlosse terug, maar haak je door, de hoek om, waardoor de toer twee keer zo lang is! Zo krijg je een ronde neus, waar je de hoek om gaat. Aan de andere kant, waar je wel keert, blijft het recht. Ik hoop dat je het snapt, zo niet, laat het me weten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oh super antwoord, ik liep hier net tegen aan
      dank je wel, ga gauw weer verder
      Ellen

      Verwijderen
  10. Ja, ik begrijp het, logisch achteraf! Hartelijk dank!
    Gr,
    Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuke slofjes... ben gelijk begonnen aan een paar voor mn eerste nichtje of neefje!! Dank je voor het gratis delen!

    Liefs Paulien

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel erg bedankt voor het delen van het patroon, eindelijk gevonden een voor mij, duidelijke beschrijving en ook nog eens een heel leuk model. Groetjes, Talitha

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooie slofjes .
    Bedankt voor het mooie patroon .

    Groet Geertje

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heb dit patroon bijna 36 jaar geleden gebruikt voor mijn dochter. Ik wist toen niet meer van ophouden en had de slofjes in heel veel kleuren gehaakt. Zelfs als ik mijn kind de borst gaf, was ik nog bezig. Heel fijn om dit patroon en goede voorbeeld weer gevonden te hebben. Ga het nu weer proberen te haken voor mijn jongste kleindochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Niet te geloven dat mensen in deze tijd gratis hun kennis delen. Ik ben u heel dankbaar voor de patronen! Ga vanalles proberen te maken voor mijn kindjes (4 jaar en 1.5 jaar). De beestjes zullen ze geweldig vinden. En deze sloefjes zullen goed van pas komen met de koude winters hier in Rusland.

    Hartelijk dank,

    Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Evelien, wat een fijne reactie, dank je wel!
      Fijn dat je met mijn patronen je kindjes blij kunt maken, ik vind dat namelijk het leuke van gratis kennis delen! Bijzonder om te lezen dat je in Rusland woont, lijkt me inderdaad heel koud! Succes met haken!
      Lieve groet!

      Verwijderen
  16. Mevr. Snoeshaan

    Erg bedankt voor dit gratis patroon! Ik heb net 1 slofje af en ga nu vol moed verder, ze zijn super! In april verwachten vrienden van ons hun eerste kindje en ze zullen deze slofjes als cadeautje krijgen.

    nogmaals bedankt

    Lien

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een feest om zo'n leuk en uitgebreid patroon te vinden, bedankt!
    Ik weet nog maar net dat ik een kindje krijg, en hoop minimaal twee paar te maken!

    Groetjes, Leonie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Net mijn eerste sokje af, super dat je zo'n duidelijke uitleg gratis weggeeft, bedankt! Jessica

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dank je wel, kwam via Lief en Mooi haar blog hier terecht! Zal dat ook nog eens haken, als ik de tijd er nog voor vind!
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. en zeggen dat ik je blog al een hele tijd volg, hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Bedankt dat u dit patroon gratis weggeeft echt supper !!!!
    ben druk aan het haken voor mezelf en voor een vriendin groetjes yvon

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Leuk patroon! Ik had het alleen veel makkelijker gevonden als je het (ook) als een normaal patroon had genoteerd. Nu kon ik niet controleren of ik genoeg steken op een toer had. Het is redelijk goedgekomen, hoewel ik steeds méér steken moest haken dan een toer lang was. Het was daarom even een uitzoekwerkje, soms wat uithalen en opnieuw, maar het resultaat is toch heel leuk geworden, dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ontzettend leuk patroon, die zet ik op mijn to do lijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. ook deze slofjes bestudeert en mijn draai er aan gegeven om er aardbeislofjes van te maken!!!
    bedankt voor de patronen!!!
    http://inekedc.blogspot.nl/2012/10/aardbeitjessssssstrawwwwwberries.html

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo mevrouw Snoeshaan. Ontzettend leuke slofjes en tof dat je het patroon hier neerzet! Ik loop alleen vast bij het gedeelte met het draadje... Hoe vind ik het midden? En wat bedoel je precies met het draadje? Geeft dit het midden aan? Hopelijk kun je me verder helpen, dan kan ik mijn haakwerkje afmaken, groetjes Krista

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tuurlijk kan ik je helpen!
      Als je de zool met daarop de toeren vasten gemaakt hebt, ga je de hiel erop zetten. Daarom moet je maar een gedeelte haken, en daarom bepaal je eerst wat je aan hiel wilt. Je bepaalt makkelijk het midden door het slofje te vouwen op de naad van het zooltje, en je markeert steken die mooi tegenover elkaar liggen, net iets achter het midden. Ik markeerde ze hier met een draadje door de steek, maar je kunt ook een schuifspeldje gebruiken.
      Daarna haak je van markering naar markering, zo ontstaat de hiel.
      Ik hoop dat het zo duidelijk is, als dat niet zo is hoor ik het graag!
      Succes!

      Verwijderen
  26. Bedankt voor je uitleg! 's Ochtends leek het al veel logischer... dus het is me gelukt. Nu hopen dat het tweede slofje er hetzelfde uitziet ;-)
    Verder ben ik ook erg blij met je patroon van het hartje. Ik had zelf al ergens een patroontje, maar deze is veel mooier!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Super dankjewel dat je dit patroon met ons deelt. Ik ga nu aan het tweede paar voor mijn zoon beginnen. De sloffen zijn heel praktisch omdat je ze lekker strak kunt trekken met het koordje. Zo trapt hij ze niet uit. Ik haak nog maar sinds kort, maar dit was echt goed te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Oh wat een leuke sloffen zeg. Ik ben bezig met een 10-dagen pakket voor vrienden, ga morgen meteen wol kopen en ze haken. Bedankt voor het delen!!

    Jet

    BeantwoordenVerwijderen
  29. ik snap niks v d 2 gedeelte moet je de stekenopzetten waar je gebleven ben of moet je een hele nieuwe tussen steken haken en ik kom niet uit hoe je ze vast moet haken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is me niet helemaal duidelijk waar je vastloopt...
      Je haakt gewoon door in de steken die je al had tot je zool met opstaande rand hebt. Als je dat klaar hebt, hecht je af. Je haakt een los stuk voor de bovenkant (steken opzetten is een breiterm, maar je kunt inderdaad zeggen dat je ketting lossen nieuwe steken zijn). Als beide delen klaar zijn, haak je ze aan elkaar vast met halve vasten of de slipsteek.

      Verwijderen
  30. Wat een geweldige slofjes en super uitleg! Het eerste slofje ligt voor me, nu alleen nog in elkaar zetten. Misschien wel het gemakkelijkste deel van het slofje maar het lukt me niet, grr. Hoe haak ik de bovenkant aan het slofje vast? Ik krijg de start maar niet voor elkaar. Hoe begin ik? Heb je hier ook een uitleg voor?

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik heb deze pagina in mijn favorieten staan. Hele leuke slofjes die snel en makkelijk zijn te maken, een leuk projectje tussendoor. Vind het leuk om ze aan vrienden te geven die net zijn bevallen of die in verwachting zijn. En de reacties die ik er op krijg zijn super!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hoi mevrouw Snoeshaan, Wat een leuke website. Ik was op zoek naar patronen voor babyslofjes en kwam toen hier terecht. Erg leuk. Zelfs met weinig haakervaring is dit eenvoudig te doen. Loop alleen op één plaats nu vast en wil graag je advies. Vanaf dit punt:
    "Haak door naar het draadje, 1 losse, keren
    Haak naar het andere draadje, 2 lossen, keren"
    Bedoel je dat je eerst de ene kant op moet haken tot de helft (en daarna de andere kant?) Hoop dat mijn vraag duidelijk is.
    Graag iets meer uitleg. Bedankt alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies zoals jij het zegt is het, je haakt eerst naar het ene draadje, wat je halverwege door een steek hebt gehaald. Dan keer je om en ga je de andere kant op, weer tot halverwege. Zo krijg je de achterkant van het slofje! Succes met haken!

      Verwijderen
  33. Bedankt voor het delen van dit stoere patroon. Heerlijk voor een avondje haken. Ze blijven ook prima zitten aan de beweeglijke voeten van mijn zoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat een leuk slofje!
    Wel jammer dat op de foto's een ddonker slofje staat. Ik heb een lichte kleur en dan komt het patroon beter tot zijn recht en zie je nog beter hoe mooi het patroon is.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Leuk, ben zelf ook druk aan de slag met alle soorten stof en leer.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!