vrijdag 8 juli 2011

Patroon babymutsje Pixie

Als we hebben gezorgd voor stoere voetjes, mag er best een lief mutsje bij!Daarom: het patroon van een lief maar niet alledaags babymutsje, het patroon voor een pixie! Dit is voor kindjes van ongeveer drie tot zes maanden, maar kan makkelijk vergroot worden om een mutsje te maken voor kindjes van (ruim) een jaar.


Materiaal: haaknaald nr. 4, (beige) garen geschikt voor naald 4, (paars) garen geschikt voor haaknaald 2,5.
Aangezien we een babymutsje maken, moet je zorgen voor zacht materiaal dat geschikt is voor baby's!

* = een nieuwe toer
mr = magic ring
st = stokje
v = vaste
+ = meerderen door twee steken in één steek van de vorige toer te haken
-> = een pijltje, waarachter het totaal aantal steken dat je hebt na de toer staat.


Begin met het dikkere garen (dik):
1.* mr met 5 st -> 5 st
Met het dunnere garen (dun):
2.* haak tussen de stokjes steeds 2 vasten (wat neerkomt op elke +) -> 10 v
3. dik: *st: in elke 2e + -> 15 st
4. dun: *v: in elke 3e + -> 20 v
5. dik: *st: in elke 4e + -> 25 st
6. dun: *v: in elke 5e + -> 30 v
7. dik: *st: in elke 6e + -> 35 st
8. dun: *v: in elke 7e + -> 40 v
9. dik: *st: in elke 8e + -> 45 st
10. dun: *v: in elke 9e + -> 50 v
11. dik: *st: in elke 10e + -> 55 st
12. dun: *v: blijft gelijk -> 55 v
13. dik: *st: in elke 11e + -> 60 st
14. dun: *v: blijkt gelijk -> 60 v
15. dik: *st: in elke 20e + -> 63 st
16 t/m 25: gelijkblijvend blijf je afwisselen tussen stokjes en vasten -> 63 st.

Wil je oorkleppen?
Pas het mutsje even of duw het plat met de voorkant boven en begin aan de achterkant op beide hoeken 3 steken van de zijkant. Steek een markeerding door de steek (een schuifspeldje werkt goed). Dat wordt het midden van de oorklep (oren zitten niet precies op het midden van je hoofd, wat meer naar achter).
*Zet met een slipsteek of losse je naald 2 steken van de markering af, sla een steek over en haak in de steek van de markering 5 stokjes, als een steek over en zet weer vast met een halve vaste.
*Het dunne garen zet je één steek van de stokjes af vast met een halve vaste of slipsteek, dan haak je overal een vaste op, en zet je hem weer vast in het dunne garen aan de andere kant -> 7 v
*Dik: je begint weer op het begin, in elke + -> 14 v

Tenslote haak je 3 toeren vasten in het dunne garen, eventueel zet je er een bloem op en klaar!



Variaties:
Door het dunne garen te vervangen door een variant die even dik of ietsje dikker is als het andere garen, maak je een mutsje dat groter valt, geschikt voor ongeveer zes tot 10 maanden.
Zo maakte ik fudge, het middelste mutsje. Die heeft een ander oorklepje en touwtjes daaraan, daarin kun je natuurlijk ook varieren!

Door langer te meerderen na toer 9 wordt de omtrek groter.
Variant voor kindjes van ongeveer 11 tot 16 maanden:
Materiaal: garen voor stokjes geschikt voor haaknaald 4 tot 4,5 en garen voor vasten voor haaknaald 3.
Haak tot toer 9 zoals hierboven
12. dun: *v: elke 11e + -> 60 v
13. dik: *st: elke 12e + -> 65 st
14. dun: *v: gelijk -> 65 v
15. dik: *st: elke 13e + -> 70 st
16: dun: *v: gelijk -> 70 v
17. dik: *st: 35e +, 70e + -> 72 st
18 t/m 29: gelijk -> 72st
Tenslote haak je weer 3 toeren lossen in het dunnere katoen, of zoals ik deed, een schulprandje.
Je kunt het garen voor de stokjes afwisselen zoals ik deed.

Dan krijg je Cherry, die hier geshowd wordt door mijn kleine vriendinnetje!
Hij is haar iets te groot, maar staat wel heel lief, vind je niet?

Succes met het maken van je eigen mutsje!
Dit patroon is vrij te gebruiken, maar ik stel het wel op prijs als je de herkomst vermeldt met een linkje.
Ik vind het erg leuk een foto te ontvangen als je iets met mijn patronen gemaakt hebt!

Klik hier voor meer haakpatronen.

19 opmerkingen:

  1. Dank je voor dit patroon!
    Wij gaan eind augustus papa en mama worden, dus ik heb bijna verlof en ga dan dit mutsje maken!
    Heb je ook het patroon van de bloem op Blueberry? Die vind ik erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. such a cutie!

    http://honeybeelane.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een schattig mutsje heb je weer gemaakt ,ga het snel maken en bedankt voor het patroon
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo, via via kom ik op deze leuke site terecht. Ik ben een oma en mijn kleindochter van 8 maanden heeft alsmaar mutsjes op die niet passen. Vind het erg leuk om zelf dit mutsje te gaan maken. Hartelijk dank!
    met vriendelijke groeten L.Frankenhuis

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat is een magic ring? heb het geprobeerd met stokjes maar dat lukt me niet zonder eerst lossen te haken ook snap ik de tour 2 enz niet waaar moet ik de vasten in haken?
    ben een beginner, dus snap dit niet heb je meer uitleg?
    dank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Google de magic ring even... De vasten haak je steeds tussen de stokjes, je steekt je naald wat lager in het haakwerk dan wanneer je óp de stokjes haakt. Kijk anders even op Youtube voor de steken!

      Verwijderen
  6. Ik heb dit mutsje gemaakt en vind het zoooooo schattig en mooi!
    Dank je voor dit patroon, ik ga er zeker nog eens één maken (en misschien wel twee!)
    Als ik een suggestie mag doen, ik vond jouw pompompink-mutsje ook heel erg leuk, als je daar het patroon nog van hebt hou ik me aanbevolen!
    Groetjes, Annemarijn

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super patroon! Ben er erg content mee en ben al druk bezig met het hakrn van het mutsje! Hoe verslavend kan iets zijn! ;-) Dank voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi! Heb even een vraagje. ben bezig met de oorkleppen, maar klopt het wel dat je in de laatste toer 14 vasten moet doen? Moeten dit geen stokjes zijn? Bedankt iig voor t patroon! Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk!!!! Ik ga hem voor mijn zoontje maken!! Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi, Het is een heel leuk mutsje heb het ondertussen ook zelf gemaakt voor mijn dochtertje, super schattig! Ik heb nog een vraagje. Kan iemand mij misschien helpen een patroon te vinden om babywantjes te haken! Heb al zoveel sites bezocht maar kan niets vinden!?
    groetjes, Lieselotte

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk mutsje! Ik heb het patroon gekopieerd. Als ik het ga gebruiken zal ik hiernaar verwijzen. Ik ben pas begonnen met een blog en met haken. Kom gerust een kijken op ankescreaties.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  12. dit is mijn interpretatie van jouw patroontje..
    ik wilde een aarbeimutsje maken en heb je patroon bestudeerd en toen aangepast!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo, wat een prachtig mutsje. Ik ben een beginner en ik heb ook een vraag. Na het haken van de magic ring en de vijf stokjes.. Hoe sluit ik de toer dan af? Moet ik hem dan weer door het begin haken en dan met de dunnere draad de vasten gaan haken? Anders blijft het toch een driehoek? Sluit je elke toer dan af door in je beginstuk vast te haken?

    Vriendelijke groeten van Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  14. heyy

    het is een mooie muts en zou die graag willen haken voor de klein, maar ik geraak er even niet aan uit is het mogelijk om het begin en de eerste 4 rijen neer te pennen voor mij ik zou je heel dankbaar zijn moest iemand dat willen doen, groetjes carine je kan hier reageren of op mijn e-mail adres carinenurse50@hotmail.com. IK heb altijd dingen gebreid voor mijn kids dus haken moet ik nog veel van leren

    BeantwoordenVerwijderen
  15. www.parel-actief.nl15 oktober 2013 om 14:41

    Wat een super leuk patroon! Ik ga het zeker maken en gebruiken voor newborn foto shoots. Het is leuk als ik wat verschillende mutsjes heb liggen. Ben dus altijd op zoek.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo, wat een leuk mutsje! Ik had nog wat vragen , zou je me kunnen helpen? Wordt de muts in een spiraal gehaakt of moet je elke toer sluiten? En als je van kleur wisselt is dat dan bij de laatste steek van de vorige toer of bij de eerste van de nieuwe toer?
    Alvast bedankt!
    Groetjes nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hallo, dat is nou juist ook mijn vraag:) alvast bedankt

      Verwijderen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!