donderdag 7 juni 2012

Patroon en werkbeschrijving pixeldeken

Na het showen van de pixeldeken kwamen er wat vragen over materiaal en techniek, dus bij deze een vollegdige uitleg, zodat je je eigen pixeldeken kunt maken. Patronen voor leuke babydekentjes heb je nooit genoeg, toch?



Ik gebruikte Lambswool van Phildar in 10 verschillende kleuren, 12 bollen, en haaknaald 3.
Een aantal garens worden verkocht als specifieke babygarens, maar mijns inziens is dat onnodig meer betalen. Als je zorgt dat het voor ongeveer de helft of meer natuurlijk materiaal is, zodat het ademt, en je het goed kunt wassen, is het geschikt om een babydekentje mee te maken.


Patroon zeshoek
- haak 4 losse
- maak hier een ring van door met een halve vaste in de 3e losse waarmee je begon te haken. Zo sluit je steeds een toer af.

- haak 3 lossen, deze vormen het eerste stokje, en haak in de ring nog 11 stokjes, in totaal heb je er 12.

- haak weer 3 lossen als 1e stokje, daarna 3 stokjes in 1 steek, dan 1 stokje, herhaal tot je 6 groepjes hebt.

- haak 3 lossen (1e stokje), 1 stokje, 4 stokjes in de middelste van de 3 van de vorige toer, 3x stokjes, herhaal tot je weer een ronde gehaakt hebt.

- haak 3 lossen (1e stokje), 2x 1 stokje, 4 stokjes in de 3e van de 4 stokjes van de vorige toer, 6x 1 stokje, herhaal tot je zeshoek klaar is.


vasthaken
Wanneer je een paar zeshoeken hebt gemaakt, haak je ze aan elkaar met halve vasten.
Dit doe je door de zeshoeken met de voorkant tegen elkaar te houden en steeds de buitenste lussen samen te haken. Elke zijde van de zeshoek bestaat uit tien steken, je telt vanaf het midden van de hoeken.
Veel plezier met het maken van je eigen pixeldeken, ik zie heel graag een foto als je er één gemaakt hebt!



Pattern for pixelblanket (US terms):
- chain 4, combine into a ring
- chain 3 (first double crochet), 11 double crochet in the ring, you'll have 12 total.
chain 3 (first double crochet), 3 double crochet in the next stitch, 3x one double crochet, repeat until you have 6 little points.
chain 3 (first double crochet) 2x double crochet, 4 double crochet in the middle stitch of the 3 stitches that made a point in the former round, repeat until your round is full and your hexagon is finished!

Now combine hexagons using a slipstitch. Place two hexagons together with the front facing in and place your hook trough the outer loops, slipstitch and pick up the next loops. Eich side has 10 stitches, and you begin in the middle of the corners.

Good luck making your own pixelblanket, I'd love to get a picture when you've made one!

16 opmerkingen:

  1. Wauw wat mooi!!!!! En wat een werk..... veel geduld voor nodig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wauw, super mooi!
    en bedankt voor de uitleg! we hebben hem gepint!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi! Altijd leuk om dekentjes te maken vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi geworden, ik krijg er ook zin in! Groetjes, Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een mooi deken, ga ik zeker ook es proberen, en bedankt voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hoe groot is je deken? en hoeveel garen heb je gebruikt? ik vind het een super deken en wil die graag gaan maken maar ik heb geen idee wat ik ervoor nodig heb.kun je mij hier antwoord op geven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo JoJo! Dank je voor het compliment!
      Ik heb ongeveer 12 bollen lambswool van Phildar gebruikt en de deken is ca. 70 bij 90, gemaakt naar de maten van het matrasje van een babybedje.

      Verwijderen
    2. Dank je wel voor je snelle antwoord kan ik mooi vandaag nog even bolletjes gaan uitzoeken.

      Verwijderen
  7. Dank je wel voor je duidelijke uitleg en inspiratie, ben direct begonnen en weer verslaafd geraakt. Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Thks voor de goede uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hij is super! ben er nu ook mee bezig.
    alleen sommige zeshoekjes zijn groter dan andere..
    ik haak met super soft van zeeman. de zeshoekjes die groter zijn zijn met een andere kleur gehaakt (blauw)
    ligt het aan mij, of ligt het aan de zeeman? (ik haak ze keur per kleur, dat wel)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij ligt dat aan Zeeman, sommige kleuren zijn echt duidelijk dikker dan andere!

      Verwijderen
  10. Ik ben eraan begonnen en afgemaakt!!! Het is een driehoekig kleed geworden, met rand. Zou je graag een foto sturen maar hoe kan ik dat het beste doen? Onwijs leuk om te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hoi ik wil hier een sprei voor een tweepersoons bed maken 200-240 wordt dit mooi of niet? ik heb nu een gehaakt ik vindt ze klein uitvallen kleiner dan ik verwacht, kan ik er nog twee of drie erboven op haken en zo ja hoe doe ik dit dan ? groetjes winny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt nog even doorhaken, maar dan krullen ze wat op. Je kunt misschien beter een iets dikker materiaal en grotere haaknaald gebruiken, dan worden ze ook groter! Ik haak bijvoorbeeld regelmatig met creative cotton van Rico met haaknaald 4,5. Succes!

      Verwijderen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!