dinsdag 8 februari 2011

Patroon Molly

Omdat varkens eigenlijk niet bij valentijn horen, tenzij ze valentijnvarkens zijn!
En ook omdat er zo ontzettend weinig gratis amigurumi-haakpatronen in het nederlands zijn te vinden, en het zo leuk is om deze schattige poppetjes te maken, bij deze het patroon van (valentijns)feestvarkentje Molly!
Het patroon is vrij te gebruiken, mits je de herkomst netjes vermeldt.




Afkortingen:
v  = vaste
st = steek
l   = losse
hv = halve vaste


* geeft een nieuwe toer aan
-> geeft het aantal steken dat je hebt aan het einde van de toer




Je begint met snuit en lijf:
* Magic ring met 5 v,
* 2 v in elke st -> 10 v,
* 2 v in elke st -> 20 v,
* 2 v in elke 2e st -> 30 v,
* in de buitenste lus van de st 30 v,
* 30 v,
* 30 v,
* 30 v,
* in de binnenste lus van de st 2 v in elke 2e st -> 45 v,
* 2 v in elke 9e st -> 50 v
* 50 v,
* 50 v,
* 2 v in de 5e st daarna 2 v in elke 10e st -> 55 v,
* 55 v,
* 55 v,
* 55 v,
* 2 v in de 1e st en 2 v in de 27e st -> 57 v,
* 57 v,
* 57 v,
* 57 v,
* 57 v,
* min 1e st, min 27e st -> 55 v
* 55 v,
* 55 v,
* 55 v,
* min elke 10e st -> 50 v
* 50 v,
* 50 v,
* min elke 9e st -> 45 v,
* min elke 8e st -> 40 v,
* 40 v,
* min elke 7e st -> 35 v,
* min elke 6e st -> 30 v,
* min elke 5e st -> 25 v,
* 25 v,
* min elke 4e st -> 20 v,
   Vul het lijfje op.
* min elke 3e st -> 15 v,
* min elke 2e st -> 10 v,
* min elke st -> 5 v,
* knip de draad af, haal die door de laatste st en door de lus, trek goed aan en werk weg.


Oren
* Magic ring met 3 v,
* 3 v in elke st -> 9 v,
* 3 v in 2e, 5e en 8e st -> 15 v,
* 3 v in 3e, 8e en 13 e st -> 21 v,
* 2 v in 4e, 11e en 18e st -> 24 v. Werk af met hv.
2x


Poten
* magic ring met 5 v,
* 2 v in elke st -> 10 v,
* 2 v in elke 2e st -> 15 v,
* 15 v,
* 15 v,
* 15 v,
* 15 v. Werk af met hv.
4x


Staart
* ketting van 12 l,
* 11 v terug.


Ogen
* magic ring met 5 v,
* 2 v in elke st -> 10 v. Werk af met hv.
2x


Alles op de meest logische plek vastzetten (pootjes vullen halverwege het vastzetten), een zwart knoopje voor de pupillen (borduren kan ook) en een mondje en neusgaten erop borduren, en klaar is je eigen Molly!

Ik zou het leuk vinden als je een foto stuurt als je je eigen Molly gemaakt hebt!

Klik hier voor meer haakpatronen.

15 opmerkingen:

  1. ben ik heel erg kritisch als ik ook nog wil weten wat een magic ring is? (unsure)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee helemaal niet!
    Een magic ring is een manier om je haakwerk mee te beginnen die een mooi gesloten resultaat geeft. Je draait de draad twee keer om middel en wijsvinger, slaat de draad om je wijsvinger en haakt dan de vasten in de ring. Daarna kun je alles strak aantrekken.
    Op http://amigurumis.be/magische-ring/ vind je uitleg en linkjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze uitleg is echt heel duidelijk, heb hem al enkele keren geprobeerd , die magic ring

      Verwijderen
  3. mooie spullen maak jij hoor, dit is echter abracadabra voor mij ;) bedankt voor de felicitaties nog.... alleen ik heb geen 1 jarige dochter ;) was voor een 1jarige prinses van iemand anders :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dankjewel, ben gek op dieren en hoop dit varkentje snel te maken

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben een beginneling en jouw patroon is goed te volgen. Voor mij duurt het dus nogal een tijdje om het te maken, maar kan trots zeggen dat ik bijna klaar ben met alle onderdelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor het patroontje het varkentje is te zien:
    http://margrietjescreaties.blogspot.com
    mvgr
    margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb het varkenlijfje af, nu opvullen, het haken in goed gelukt, het opvullen is wat lastiger, krijg hem niet mooi rond, ga opnieuw proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb m ook af!

    Alleen de pootjes iets te scheef er onder gezet.

    http://at-thekitchen.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  9. is er van dat varkentje ook een brei patroontje, ik kan niet haken. vandaar

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat een leuk patroontje, ik heb een verwijzing gezet op mijn blog hermieshobbies, bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldig leuk! Mag ik vragen wat voor haaknaald en materiaal je hebt gebruikt? (ik ben beginnend haker, ik zie het allemaal nog niet zo goed van een plaatje :-) )

    groetjes Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  12. haai haai ik bewonder u werk met plezier ,, ik heb een vraagje moet je het varkentje opvullen of hoeft dat niet ik heb van een vriendin gehoord dat je kleine knuffeltjes op kan vullen met boterhamzakjes klopt dat mvg Daisy 19 jaar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het varkentje moet inderdaad gevuld worden, en ik zou dat met fiberfill doen en niet met boterhamzakjes...

      Verwijderen
  13. Leuk patroontje! Het staat nu in mijn (superlange) to-do-lijst!

    Groetjes van Poekie :)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!