vrijdag 16 december 2011

Pinspiratie #3, Alternatieven

Zo aan het einde van het jaar wordt de eksterachtige kleuter in mij wakker.
Kerstballen, zo rijk gedecoreerd als mogelijk is, maken mij gelukkig!


Ik geloof dat ik verwend ben door mijn oma, die bij het optuigen van haar boom alle tien de kleinkinderen uitnodigde, waarvan het merendeel het na twee ballen voor gezien hield en ik dus met een paar nichtjes al die oude schatten met herinneringen een plaatsje mocht geven in de boom met grote, gekleurde lampjes. Het was elk jaar weer een magisch moment, ik ben daar dus nooit te oud voor geworden, ook nu nog niet!

Meneer Snoeshaan heeft voor een groot groenbedrijf jaren honderden kerstbomen besteld, duizenden ballen ingeslagen en kilometers lichtjes gekocht. Ik mocht nooit mee naar die groothandels, en ik geef het niet graag toe, maar dat is volkomen terecht. Als ik zeg dat ik verander in een kleuter, bedoel ik namelijk dat ik verander in een kleuter... Ik sjees van glitterbal naar hertje, stuiter van bijzonder ornament naar kerststal en maak tussendoor een stop bij grappige decoratie die ik écht nodig heb, omdat het zo leuk past bij de kussens op de bank bijvoorbeeld.

Meneer Snoeshaan nam van zijn werk voor een prikkie mooie, grote bomen mee naar huis. Één voor in ons kleine tuintje, achter de openslaande deuren, en één hele grote voor in de huiskamer met hoog plafond, en het kwam voor dat hij dan toch nog te groot was en de top eruit moest. Met zulke bomen heb je heel veel ballen nodig, en daar zette ik me maar wat graag voor in.
Als er niemand is om me te stoppen, geef ik met een gerust hart bakken geld uit aan kitscherige spullen die hun leven grotendeels doorbrengen in een diepe kast op zolder. Want ik hou van kerstdecoratie. Plastic ballen werden met tegenzin aangeschaft toen onze Snoezepoes klein was, want nep is tegen mijn principes, maar mijn juweeltjes kapot laten slaan door die kleine dondersteen was ook niet de bedoeling.

Sinds meneer Snoeshaan niet meer bij dat bedrijf werkt, kopen wij ook gewoon een boom bij het tuincentrum. We schrikken ons rot van de prijzen, maar ik heb me nooit een kerst zonder boom kunnen voorstellen... tot... nu!

Misschien wordt ik volwassen...
Nee, dat is vast niet de reden, ik hoor het jullie denken, en ik denk het ook niet.
Door die kerstmarkt met Studio in de Haak heeft mijn huis de laatste tijd dienst gedaan als opslagplaats van marktaankleding en vooral van veel gehaakte spullen. En dan heb ik het niet eens over alle materialen die door het huis zworven omdat ik van alles aan het (af)maken was. Na de markt kwam alles weer terug, en weer is mijn huis vol.

Ik heb geen zin in een grote boom die naalden verliest, maar plastic is tegen mijn principes.
Daarom zoek ik dit jaar naar alternatieven, en laat ik jullie een aantal plaatjes zien die mij inspireerden.
Alle foto's komen hier vandaan, in het album kun je klikken op de foto's om naar de bron te gaan.
Dit weekend gaan wij aan de slag om ons huis verder in kerstsferen te brengen, zelfgeschoten plaatjes volgen dus nog!



At the end of the year,  a kitsch-loving little girl wakes up inside me.
I can't get enough of christmas-ornaments and decoration, it just makes me happy!
It must have something to do with my granny, who invited every grandchild to decorate the tree together. I enjoyed putting al these little treasures of memories in the tree with multicolored lights. It was a magical moment each year, and it still is!
Mr Snoeshaan had to go do christmas shopping for work and bought hundreds of ornaments. I was never allowed to come along, and although I not proud to admit it, I do understand that. It just makes me mad and want to buy lots and lots of christmas decoration, allthough we don't need more...
He also brought the best trees home, one for the garden and one for the livingroom.
Now that he has another job, we buy our tree like everyone else. I couldn't imagin a christmas without tree... until now!
I might be growing up, although I don't think that is the reason.
Before the christmas fair, my home was filled with display things and crochet work, and ofcourse all the materials needed to finish all the stuff I was working on. After the market, it all came back. My house is quite full, and I am in need of space. It just feels stupid to add stuff.
So I searched Pinterest for alternatives. All pictures above are from this board, you can find links to the source there!
This weekend, I will show you pictures of the way our decoration turned out!

5 opmerkingen:

  1. Wat een mooie foto's, en wat een inspiratie kan je hieruit opdoen. En wat een prachtig verhaal! Veel succes met de kerstversiering.
    Groetjes van Bregit

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden.
    En de kraam op de kerstmark zag er heel leuk en gezellig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik hoor het wel als ik mijn deel van de zooi moet komen ophalen he? Dan prop ik die gewoon tussen de troep hier, die ik overigens nog wel wil opruimen om plaats te maken voor mijn kleine kerstboompje dat nu heel zielig buiten staat te wachten wanneer het eindelijk weer naar binnen mag...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een mooie vondsten weer! Die met al die fotolijstjes en prulletjes is ook echt geweldig! Die met de gekleurde balletjes en konijn is ook super.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!